استراتژی بازاریابی محتوا

چکیده: استراتژی بازاریابی محتوا راهیست برای ایجاد روابط بلند مدت و پایدار با مخاطبان هدف. اما با چه رویکردی باید اقدام به بازاریابی کنیم؟  پاسخ به پنج سوالی که در این مقاله مطرح شده است، ما را به سوی ایجاد یک استراتژی مناسب سوق می دهد.

استراتژی بازاریابی محتوا چطور کار می کند؟

با فراهم سازی اطلاعات مفید ، مرتبط و متناسب با سلیقه مخاطبان هدف ، در ایجاد روابط بلند مدت و پایدار سرمایه گذاری خواهید کرد. استراتژی بازاریابی محتوا شامل نکات است برای تولید محتوا مناسب و هدفمند.

شهرت روز افزون و تاثیر بازاریابی محتوا غیر قابل تردید است. سازمان بازاریابی و تبلیغات با استفاده از اطلاعات در سال ۲۰۱۳ تحقیقی بر روی شرکت های استرالیایی انجام داد و دریافت که ۹۳ درصد این شرکت ها از بازاریابی محتوا استفاده می کنند ، ۸۱ درصد از آنها در حال تولید بیشتر محتوا نسبت به سال گذشته هستند و ۶۹ درصد تصمیم به افزایش بودجه های سالانه خود برای استفاده در بازاریابی محتوا دارند.

اما یک مشکلی وجود دارد : فقط ۵۲ درصد این شرکت ها یک استراتژی برای این کار دارند و فقط ۳۳ درصد آنها به بازاریابی محتوایی خود نمره “موثر” یا “خیلی موثر” می دهند.

اگر شرکت شما یک استراتژی بازاریابی محتوا نداشته باشد ،  شما نتایجی را که به دنبال آن هستید به دست نمی آورید ، شما باید کاری کنید.

رویکردی برای استراتژی بازاریابی محتوا

این مقاله یک رویکرد ساده برای ساختن یک استراتژی بازاریابی محتوا ارائه می دهد . با پاسخ به پنج سوالی که قرن ها روزنامه نگاران با آنها سوال می پرسیده اند : چه کسی ، چه چیزی ، کجا ، کی و چرا .

پاسخ های شما به ساختن یک برنامه بازاریابی محتوایی که مستقیم به نیازهای شرکت پاسخ دهد ، کمک می کند.

شما باید اینگونه شروع کنید که چطور با مشتریان خود صحبت کنید ، آنها چه چیزی دوست دارند بشنوند و چطور به بحث های مورد علاقه آنها برسید. همه اینها باید درکنار اهدافی که برندتان می خواهد به آنها برسد باشد.

بنابراین شما چگونه مکالمه خود را شروع خواهید کرد؟ به یاد داشته باشید که شما محتوا را ایجاد می کنید و آن را با کانال های توزیع مناسب نشان می دهید ؛ شما همان کسی هستید که محتوا را تولید می کند و این یعنی شما باید مثل یک ناشر کتاب فکر کنید. یک راه ساده برای انجام این کار ، پاسخ پنج سوال است : پس بهتر است  برای پاسخ به آن زمان کافی صرف کنید.

  • شما برای چه کسی محتوا ایجاد می کنید؟
  • چه چیزی باید منتشر کنید؟ (انواع محتوا)
  • کجا باید منتشر کنید؟( کانال ها و رسانه ها)
  • چه وقت باید منتشر کنید؟ (تقویم محتوا)
  • چرا منتشر می کنید؟ ( نتایج و اهداف )

نکات مهم برای استراتژی بازاریابی محتوا

برای چه کسی منتشر می کنید؟

بازاریابی محتوایی با مخاطبین شروع و با آنها هم پایان می یابد. هر قدر شما کسی را که می خواهید با آن مکاتبه کنید بهتر بشناسید ، محتوای بهتری تولید خواهید کرد.

با توجه به استراتژی برند شما و ترکیب محصولتان ، شما ممکن است تبلیغ خود را به یک گروه بزرگ از مخاطبین هدف ، مشتریان جدید و قدیمی برسانید یا پیغام شما ممکن است به یک گروه متمرکز شده کوچک ، گروه اجتماعی یا فقط کاربران فعلی خود برسانید.

هرچقدر که شما بیشتر مخاطب خود را بشناسید ، محتوایی که تولید خواهید کرد بهتر خواهد بود ، بنابراین زمانی که شما صرف می کنید تا بازار هدف خود را مشخص کنید به شما بازخواهد گشت.

سازمان ها اغلب یک سری اطلاعات جزئی درباره مشتریان خود در برنامه های بازاریابی و ارتباطی ، روش های خرید ، برگ های شخصیتی مشتریان ، تقسیم بندی مخاطبین و دیگر اسناد یا گزارش های پژوهشی دارند که نیازها و نگرانی ها و نقاط ضعفشان را بازگو می کند.

من با چه کسی صحبت می کنم؟

هرچقدر که شما بیشتر مخاطب خود را بشناسید ، محتوایی که تولید خواهید کرد بهتر خواهد بود ، بنابراین زمانی که شما صرف می کنید تا بازار هدف خود را مشخص کنید به شما بازخواهد گشت.

چه چیزی باید منتشر کنید؟

بشر در حال حاضر نسبت به هر زمان دیگری اطلاعات بیشتری تولید می کند. بنابراین چطور شما می توانید این اطلاعات را کوتاه کرده و پیام های خود را با بیشترین شانس شنیده  و دیده شدن منتشر کنید؟

فکر کردن درباره ارکان محتوا می تواند به شما کمک کند. هر رکن یک سوال ، ایده یا اطلاعاتی که برای مخاطب مفید خواهد بود را مشخص می کند ، و هر قسمت محتوایی که شما تولید می کنید باید در ردیف یک رکن قرار گیرد.

مفهوم رکن همچنین می تواند به شما کمک کند که کدام یک از انواع محتوا بهتر کار می کند. برای مثال یک شرکت مراقبت از سلامت ممکن است سه رکن انتخاب کند که هرکدام یک نوع محتوا را پیشنهاد می دهد.

  • سلامتی ، خوشحالی است. ( کیس استادی ها و روایت های مشتریان درباره این جمله )
  • ذهن خود را تغذیه کنید ( کاغذهای خالی و برگه های اطلاعات )
  • به پزشک خود مراجعه کنید ( آیتم های خبری و اطلاعیه ها )

اگر تعداد زیادی سفارش داشته یا در حال انتشار اطلاعات هستید بایستی  یک بازرسی اطلاعات را پیاده سازی کنید. ( از طریق وبلاگ یک شرکت ، پادکست یا خبرنامه )

یک بازرسی محتوا شامل این می شود که آیا اطلاعات موجود واقعا مرتبط و مفید هستند و چطور در ردیف ارکان محتوایی شما قرار می گیرد . بازرسی همچنین می تواند به شما کمک کند که بهترین تولیدکننده این محتوا ها را بشناسید و همچنین بفهمید کدام یک از انواع محتوا و کانال ها بیشترین تاثیر را داشته است.

کجا باید منتشر کنید؟

به محض اینکه شما مخاطبین خود و انواع اطلاعاتی که می خواهید با آنها به اشتراک بگذارید شناختید ، شما می فهمید کجا آنها را پیدا و با آنها تماس برقرار کنید. برای مثال شما باید به یک فردی که زیاد از توئیتر استفاده می کند توئیت کنید یا به کسانی که عاشق مجله هستند مجله ارسال کنید یا در لینکد این یا فیس بوک خود برای مخاطبین فضای مجازی کار خود پست بگذارید.

یک تصمیم مهمی که زود باید گرفته شود این است که آیا از کانال های عمومی ( مانند پلت فرم های فضای مجازی ) استفاده شود یا در یک پلت فرم شخصی مانند ایجاد وبسایت ،  خبرنامه یا پادکست سرمایه گذاری شود. پلت فرم های عمومی  یک دسترسی وسیع تر با یک هزینه کمتر را ارائه می دهند اما شما مجبور به رعایت بعضی از قوانین دست و پا گیر و سازگاری با تغییرات گهگاهی آنها در نحوه استفاده می شوید. ساختن پلت فرم شخصی گرانتر خواهد بود ولی به شما مالکیت کامل اطلاعات منتشرشده را می دهد.

ایجاد یک کانال موثر به این خلاصه می شود که شما مخاطب خود را بشناسید و بفهمید کدام پلت فرم به شما اجازه خواهد داد که محتوایی بسازید که در حال گردش باشد و توسط مردم به اشتراک گذاشته و تبلیغ شود. اغلب اوقات بهتر است که یک رویکرد چند کاناله در پیش گرفته شود جایی که هر تکه از محتوا در یک کانال به دیگر کانال ها  لینک شود. بدین صورت خوانندگان شما می توانند از وبسایتتون بازدید کنند ، کاربران ایمیل می توانند به گروه لینکد این شما ملحق شوند و شنوندگان پادکست هایتان می توانند توئیتر شما را فالو کنند.

چه وقت باید منتشر کنید؟

محتوای خیلی زیاد می تواند به همان اندازه محتوا خیلی کم ، بد باشد. مکرر منتشر کردن می تواند در خوش بینانه ترین حالت باعث شود فقط نادیده گرفته شوند و در بدبینانه ترین حالت  اذیت کننده تلقی شوند.

با پاسخ به سوالات “چه کسی” و “چه چیزی” و “چه وقت ” اکنون شما می توانید یک تقویم محتوا بسازید. این شکل به وضوح  مواردی را که شما منتشر خواهید کرد و زمان انتشار آنها را نشان می دهد.

تقویم محتوایی به شما اجازه می دهد که کار خود را از پیش زمان بندی کنید . این تقویم برنامه ریزی و بودجه گذاری را آسان تر می کند. به شما کمک می کند تا مطمئن شوید محتوایی که در اختیار دارید با زمانی از سال که تبلیغات فصلی در پیش رو دارید و یا با تعطیلات رسمی یا رویدادهای عمومی مواجه هستید، مناسب است. همچنین به شما اجازه می دهد که انعطاف پذیر تر عمل کنید .

چرا منتشر می کنید؟

برای اینکه بازاریابی محتوا موفق باشد بسیار ضروری است که اهداف را مشخص کرده و یاد بگیریم که چگونه آنها را اندازه گیری کنیم. برای مثال:

  • آیا شما خروجی های مشخصی که می خواهید از هر نوع محتوا به آنها برسید مشخص کرده اید؟ خروجی هایی مثل تعداد کسانی که عضو خبرنامه شما شده اند ، تعداد دانلودهای اسناد درون وبسایت ، تعداد بازدید از وبسایت یا تعداد لایک های فیس بوک.
  • آیا ترکیبی از شاخص های کلیدی عملکرد که به شما برای جمع آوری و نظارت بر داده ها کمک کند ، در دست دارید؟
  • آیا مواردی که اندازه گرفته اید درست محاسبه شده اند ؟

آخرین مورد ممکن است مهم تلقی نشود اما استفاده نکردن از سنجه های صحیح می تواند وقت و تلاش شما را تلف کند. برای مثال تحقیقات ADMA نشان داده است که ۶۲ درصد سازمان ها تعداد بازدیدهای خود را محاسبه می کنند ولی فقط ۴۸ درصد آنها افزایش تعداد بازدید را به عنوان هدف در نظر دارند. این یعنی ۱۴ درصد سازمان ها  این اطلاعات برایشان به صورت مستقیم با تلاش هایی بازاریابی شان ارتباط ندارد.

همچنین این نکته نیز مهم است که همچنان که استراتژی بازاریابی محتوا نقش خود را بازی می کند ، شما از داخل مجموعه نیز بازخورد بگیرید. این امر نه فقط به شما درک مفیدی از طریق پرس و جو از افراد درون سازمان می دهد ، بلکه شما یک پیوند عمیق تری نیز ایجاد خواهید کرد و شاید به بخش های دیگر سازمان نیز کمک کند تا متوجه شوند چطور تلاش های بازاریابی محتوایی شما به آنها کمک می کند که به اهداف خود برسند.

بازخورد شما و فرایند مرور بایستی به وضوح نشان دهد در کجا استراتژی بازاریابی محتوایی شما موفق است و در کجا جا برای پیشرفت دارد.

گروه تولید محتوای آوان اندیشه