اموجی چیست؟

اموجی و تولید محتوا

این روز ها کمتر کسی پیدا می شود که اموجی ها را نشناسد.اموجی ها تصاویر مفهومی هستند که سرو کله شان از ژاپن پیدا شده است و گاه می توان تنها با استفاده یکی از آن ها مفهوم چندین جمله را به مخاطب خود برسانید.اموجی به معنای خط تصویری است و در واقع تصاویر مفهومی و صورتکهایی هستند که در پیامهای مجازی و تارنماهای ژاپنی استفاده می‌شده‌است و بعدها در سراسر جهان گسترش یافت.

اموجی آنطور که ما میشناسیم از سال ۲۰۱۱ شروع شد و طی سال آخر تقریبا در همه جا دیده شد.حالا در سال ۲۰۱۶ مردم در پیامک ها، توییت‌ها، پیام های فیسبوک یا پست های اینستاگرام و مقاله کالج از صورتکهای زرد رنگ با مزاج های متغیر استفاده می کنند. به گفته توییتر از سال ۲۰۱۴ تا به امروز بیش از ۱۱۰ میلیارد اموجی توییت شده است. کاربرد اموجی آنقدر شدت یافته است که برخی از آن به عنوان یک زبان نوظهور یاد می­کنند.

بیش از ۹۰ درصد جمعیت آنلاین جهان از اموجی‌ها یا همان شکلک‌ها استفاده می‌کنند، صورتک‌ها و آدمک‌هایی که قرار است منتقل کننده‌ی احساس کاربران نظیر غم یا شادی یا گزارشی از فعالیت‌های آن‌ها باشد. برای مثال آدمکی که در حال دویدن است می‌تواند بی آنکه کاربر مجبور به استفاده از کلمات باشد، نشان‌دهنده‌ی فعالیت او باشد.

جالب است بدانید ۱۷ جولای (۲۷ تیر) روز جهانی اموجی است. همچنین دیکشنری آکسفورد واژه منتخب سال ۲۰۱۵ را اموجی اشک شوق انتخاب کرد.این اموجی به دلیل اینكه به بهترین شكل ممكن توانسته خلقیات، حالات روحی و مشغولیت‌های ذهنی را در سال ۲۰۱۵ به نمایش بگذارد به عنوان واژه برتر سال واژه‌نامه آكسفورد انتخاب شده‌است.

اموجی و تولید محتوا

 

استناندارد سازی اموجی و توسعه اموجی­ های جدید

ما می توانیم اموجی ها را به کسانی که موبایل با سیستم عامل و یا برندی متفاوت با ما دارند ارسال کنیم تحقق این امر بدون استاندارد یونی کد میسر نیست.ظاهر اموجی ها در سیستم عامل های مختلف ممکن است متفاوت باشد ولی مفهومی که به گیرنده می رسانند یکسان است و مهم نیست چه سیستم عاملی دارند.

تایید موارد جدید بر عهده کنسرسیوم یونی کد می باشد.این کنسرسیوم سازمانی غیرانتفاعی است که اعضای آن را شرکت های تاثیر گذاری چون مایکروسافت، گوگل، اپل، آی بی ام و… تشکیل می دهند.

افزودن هر یک از این ها کار راحتی نیست.برای افزودن هر اموجی باید دلایل زیادی را آورد و ثابت کرد که سیستم یونی کد بدون آن اموجی ناقص است.این شکلک ها بعد از تایید نهایی توسط مایکروسافت به سیستم عامل ویندوز نیز افزوده خواهند شد.

اموجی و شکاف جنسیتی

نکته جالب دیگر آن که حتی پای بحث تعیض جنسیتی نیز به اموجی­ها کشیده شده و کاربران به این که بیشتر اموجی­ها مرد هستند معترضند. حالا گوگل از طراحی اموجی­های جدید برای حل این نابرابری خبر داده است؛ اموجی­هایی که زنان را در موقعیت‌های شغلی یا در حال انجام فعالیت‌هایی نظیر ورزش به نمایش می‌گذارند. طرح یونی‌کد همچنین قرار است تعداد زن‌ها و مردها را به طور کلی به ۳۳ مورد افزایش دهد. از آن میان زنان در حال فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری یا دویدن که قبلا صرفا متعلق به مردان بود به اموجی‌ها افزوده خواهند شد. مردان نیز در موقعیت‌هایی نظیر کوتاه کردن موی سر که قبلا صرفا اموجی زن آن موجود بود نمایش داده خواهند شد. گوگل در وبلاگ خود نوشته است که اموجی‌های جدید بخشی از تلاش این کمپانی برای نمایش بهتر زنان در دنیای تکنولوژی است.

اموجی و تولید محتوا

اما اهمیت اموجی از منظر تولید محتوا چیست؟ اجازه بدهید توضیح بدهم که بر اساس آمار و اطلاعات، تقریبا نصف آدمها عکس را بیشتر از متن دوست دارند و از آن تاثیر بیشتری می­پذیرند و در میان انواع تصاویر، بیشترین تاثیرپذیری از اموجی، قابل مشاهده است.البته احتمالا خود شما هم در اولین قضاوت تاثیر عکس و اموجی را بر خود انکار کنید.اما بیایید کمی با خود صادق باشیم.وقتی دوستانمان در پیامهایشان از اموجی استفاده کرده اند چه احساس پیدا کرده ایم؟ آمار دروغ نمیگوید.ما نیز ناخودآگاه از همین روند تبعیت کرده ایم.

برندها نیز با درک اهمیت موضوع سعی کرده اند تا سوار موج اموجی شوند. امروز دیگر اموجی و استفاده درست از آنها برای کانتنت مارکتینگ و در کل دیجیتال مارکتینگ برندها تبدیل به یک مزیت رقابتی و استراتژیک شده است.چه چیز بهتر از اینکه با استفاده از یک یا چند اموجی ساده که در تمام پلتفرم‌ها نمایش یکسان دارند، پیام خود را به مخاطب با نفوذ و تاثیرپذیری بیشتر انتقال دهید و در این انتقال حس‌ها هم حضور داشته باشند.

Appboy  با بررسی ۹۴۰۰ کمپین بازاریابی در پلتفرم‌های آی‌اواس(IOS) و آندروید(Android) دریافت که استفاده از اموجی در این پیام‌ها طی مدت یک سال ۷۷۵ درصد رشد داشته است. این تحقیق همچنین نشان داد که خرده‌فروشان و بازاریاب‌های تجارت الکترونیک نیز به استفاده از اموجی علاقه‌مندند.

حتی در این زمینه شرکت‌هایی در دنیا بطور تخصصی بر روی اموجی مارکتینگ فعالیت می‌کنند. ادعای این شرکتها آن است که متوسط نرخ کلیک تبلیغات‌ همراه با اموجی چند برابر تبلیغات رایج می­باشد.

قضیه تا جایی فراگیر شده که مطالعاتی در خصوص اندازه گیری بازده سرمایه­ گذاری این نوع تصاویر بصری در کمپین ها نیز انجام شده است. توییتر نیز اعلام کرده است که از این پس برای نمایش آگهی های تبلیغاتی خود از استراتژی هدف گیری اموجیها استفاده خواهد کرد. اکنون آگهی دهندگان می توانند آن دسته از کاربرانی را که به تازگی در توییت های خود از اموجی ها استفاده کرده اند، به طور خاص هدف قرار دهند.این قابلیت جدید از اموجی مورد استفاده کاربر به عنوان نشانه ای از حالت و طرز فکر او استفاده می کند و فرصت فوق العاده ای را برای تبلیغ در اختیار برندها قرار می دهد. برای مثال از این پس اگر یکی از کاربران در توییتش از اموجی پیتزا استفاده کند، یکی از رستوران های محلی این کاربر او را برای نمایش تبلیغات پیتزاهای لذیذ خود هدف قرار خواهد داد.

نویسنده: دکتر محمد مهدی مهتدی، مدیر عامل موسسه آوان اندیشه