سئوی کلاه سفید چیست؟

download (4)

محتوا یا سئو؟ کدام یک مهم است؟

اگر مطالب مربوط به بازاریابی محتوا و سئو را پیگیری کرده باشید احتمالا این بحثها را از نزدیک مشاهده کرده اید. برخی شعار می دهند محتوا پادشاه است و برخی هم اصول فنی سئو را پر اهمیت دانسته و معتقدند حتی با یک سایت کم محتوا نیز می توان رتبه خوبی به دست آورد.

قاعدتا از آنجا که کار ما مشاوره تولید محتواست و بحثهای مربوط به سئو جز بخشهای مربوط به تولید محتوا به کار ما ربطی ندارد ما باید طرفدار این ایده باشیم که محتوا پادشاه است و  سئوی شرافتمندانه یا سئوی کلاه سفید یعنی همین که شما محتوای بیشتری تولید و در سایت خود منتشر کنید به عبارت دیگر سئو یعنی عدم سئو.

خوب اجازه بدهید تعارف را کنار بگذاریم. اصل موضوع نه محتواست نه رتبه در گوگل و نه حتی تعداد بازدیدکننده سایت. اصل موضوع، تعداد مشتریانی است که از سایت ما کالا یا خدمتی را که ارائه می دهیم خریداری می کنند. حتی اگر روش کارآمدتر و کم هزینه تری وجود داشت سایت اینترنتی هم راه اندازی نمی کردیم. چه برسد به این که بخواهیم برای آن محتوا تولید کنیم و یا رتبه آن را بهبود ببخشیم.   همه کارهایی که انجام می دهیم باید در راستای همین هدف باشد.

خوب برگردیم به سوال اول. محتوا یا سئو؟ اگر از یک تولیدکننده محتوا بپرسیم (که البته تعداد آنها کم است) حتما گزینه اول را انتخاب می کنند. اگر از یک مشاور سئو این سوال را بپرسیم (که البته تعداد آنها هم خیلی نیست ولی آدمهای غیر حرفه ای هم زیاد تویشان پیدا می شود) حتما گزینه دوم را انتخاب می کند. این سوال را از من اگر بپرسید جواب من این است که این سوال از اساس اشتباه است. ( خودم این سوال را پرسیده بودم) یک سایت حرفه ای هم از محتوای مناسبی برخودار است و هم به بهینه سازی سایت و بهبود رتبه آن اقدام کرده است. خوب این موضوع شمشیر دو لبه ای است. برخی سایتها موضوعشان طوری است که اصلا تولید محتوا برای آنها معنی ندارد و یا مشتری هیچ انگیزه ای برای دریافت محتوا از آنها ندارد (مثلا یک چت روم). این سایتها را به کنار می گذاریم. درباره بقیه سایتها چطور؟ ما می خواهیم افراد بیشتری به سایت ما سر بزنند و از بین آنها نیز نسبت بیشتری از افراد از سایت ما خرید کرده و یا خدمت دریافت کنند. خوب بیاید فرض کنیم رتبه خوبی در گوگل پیدا کنیم. اما محتوای خوبی برای سایت نداشته باشیم. ایا کسی که به سایت مراجعه می کند به صرف این که اسم سایت ما را در چند نتیجه اول جستجو دیده است انگیزه لازم برای خرید را پیدا می کند؟ اعتماد او جلب می شود؟ هیجان زده می شود؟ طبیعتا جواب منفی است. برای تبدیل کاربر به مشتری، محتوا بسیار مهم است. حتی ممکن است این حالت تاثیر منفی هم بر کاربر داشته باشد و با خود بگوید مدیران این سایت با حیله و ترفند سایت خود را به صفحه اول گوگل آورده اند. شما باشید نمی گویید؟

خوب البته رتبه بازدید هم مهم است. اما مهم این است که محتوا بر روی رتبه بازدید سایت هم تاثیرگذار است. این که محتوا چگونه روی رتبه سایت موثر است بیشتر به بحثهای فنی سئو مرتبط است. اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه دلایل آن را ذکر کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • گوگل چند سالی است از الگوریتم جدیدی به نام پاندا برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می کند. این الگوریتم به شدت با متن های کپی شده و کم ارزش مبارزه می نماید و محتوا برای آن بسیار مهم است و روز به روز نیز مهمتر می شود.
  • پرمحتوا بودن یک سایت باعث خواهد شد سایتهای دیگر نیز مطالب آن را کپی کنند. خوشبختانه گوگل در بیشتر موارد قادر به شناسایی منبع اصلی شده و همین موضوع نیز به بهبود رتبه سایت کمک می کند. ضمن این که لااقل بخشی از افرادی که متن را کپی کرده اند نام نویسنده و لینک سایت اصلی را ذکر کرده اند.
  • یکی از فاکتورهای سئو، چگالی کلمات کلیدی است. یعنی این که کلمات کلیدی (واژه های اصلی مرتبط با موضوع اصلی سایت) در سایت زیاد به کار برده شوند. در سئو بدون تولید محتوا این کار به صورت مصنوعی انجام می شود. اما سایتی که از محتوای مفید برخوردار است این فاکتور، به صورت طبیعی رعایت شده است. همچنین وقتی سایتی محتوای مفید دارد، احتمال اینکه در چند خط اول، درباره کلمات کلیدی اصلی، صحبتی شده باشد، زیاد شده و فاکتور دیگر سئو یعنی وجود کلمات کلیدی در چند خط اول به صورت کاملا طبیعی، حاصل می شود.
  • گوگل، همواره تلاش کرده است با بهبود متقلبانه رتبه سایت مبارزه کند. طبیعتا کسی که بهینه سازی بیش از حد برای سایت خود انجام دهد سریعتر در دام گوگل خواهد افتاد. اما وقتی سایتی پرمطلب باشد نیازی به این کار نخواهد داشت و رتبه سایت طبیعی خواهد بود.
  • یکی دیگر از فاکتورهای رتبه سایت، به روز رسانی بیشتر آن است. طبیعتا هر بار بارگذاری محتوا یعنی یک بار به روز رسانی سایت و وقتی سایتی دارای محتواست، طبیعتا، به روز رسانی های بیشتری هم دارد. همچنین الگوریتمهای جستجوی گوگل، موضوع و کلمات کلیدی یک سایت پرمتحوا را بهتر درک کرده و به آن تمایل بیشتری نشان می دهند.
  • تعداد صفحات یکی دیگر از فاکتورهای سئو می باشد. به نظر شما یک سایت کم محتوا صفحات بیشتری دارد یا سایت پرمحتوا؟ همینطور لینکهای داخلی خوب، یکی دیگر از اصول بهینه سازی سایت می باشد. یک سایت بی محتوا (و بی صفحه) چه چیزی برای لینک شدن خواهد داشت؟
  • بدون محتوا امکان جمع آوری هوادار و فالو و لایک و ریشیر در شبکه های اجتماعی، که خود باعث بهبود رتبه سایت می شود وجود ندارد.
  • download (3)

می بینید که محتوا بطور طبیعی باعث بهبود رتبه سایت می شود. اما این واقعیت را همه ما دیده ایم که دو سایت با محتوای مشابه رتبه جستجوی مشابهی ندارند و یا یک سایت با محتوای به شدت ضعیفتر رتبه به مراتب بهتری به خود اختصاص داده است. حتی گاهی سایتهای به شدت ضعیف و کم محتوا، رتبه بسیار جالبی دارند و جزء چند نتیجه اول گوگل محسوب می شوند. سئوکاران به شدت استاندارد، معمولاً به مشتریان خود توصیه می کنند با رعایت اصول و قواعد استاندارد منتظر بهبود نتیجه باشند. اما این یک واقعیت است که تاخیر در بهبود رتبه سایت به معنی فروش و درآمد از دست رفته است. چه باید کرد؟ اینجا سئو به کار می آید و حتی گاهی لازم است از اصول سئوی پاک (کلاه سفید یا هر اسم دیگری که روی آن گذاشته شود) تا حدودی صرف نظر کنیم. اما باید به یاد داشته باشیم این روشها جواب نسبتا کوتاه مدتی به ما می دهند و با تغییر جزئی در الگوریتمهای جستجوی گوگل یا حساس شدن این موتور جستجو به وضعیت سایت ما، نتیجه به سرعت تغییر خواهد کرد. برای ماندگاری در بلندمدت چاره ای به جز تولید محتوای مناسب وجود ندارد.

به یاد داشته باشیم صرف نظر از نتایج کوتاه مدت، مهمتر از اعمال روشهای فنی برای بهبود سئو، برندینگ و افزایش شهرت سایت می باشد. گوگل نیز بیشتر از آن که به تکنیکهای فنی به کار برده شده برای بهبود رتبه سایت پاسخ مناسب بدهد به این موضوع حساس است که یک سایت و مطالب آن، از شهرت و اعتبار برخوردار بوده و نام سایت، نام نویسندگان و موضوعات و مطالب مندرج در آن پرطرفدار باشند. این موضوع یک بحث کاملا مدیریتی است نه موضوعی فنی و مرتبط با سئو کاران. برندینگ سایت نیز به نوبه خود هم به سئو وابسته است و هم به تولید محتوا، اما در جای خود باید آن را موضوع مستقلی نیز به حساب آورد.

نویسنده: دکتر محمد مهدی مهتدی، مدیر عامل موسسه آوان اندیشه