تولید محتوای کودک

چکیده: امروزه اهمیت دادن به تولید محتوا در همه زمینه ها توصیه می شود. کودکان نیز از این مورد مستثنی نیستند و تولید محتوای کودک یک استراتژی بلند مدت  با پیچیدگی های خاص خوداست که  تاثیر بسزایی در فروش محصولات ، جلب اعتماد والدین  و کودکان دارد.

تیم تخصصی تولید محتوای کودک آوان اندیشه پس از کسب تجارب موفق در راستای تولید محتوا ، مفتخر است خدمات تخصصی محتوایی در حوزه کودک به علاقه مندان و فعالان مرتبط با این صنعت ارائه دهد.

تولید محتوای کودک چیست؟

در این واقعیت تردیدی نیست که مردم از تبلیغات خسته شده اند. اما از این اجبار نیز گریزی نیست که برای فروش محصول، چاره ­ای به جز تبلیغات و بازاریابی نیست. پس بهترین روش بازاریابی، روشی است که مخاطبان احساس نکنند در حال دریافت یک آگهی بازرگانی می­ باشند. محتوای مناسب، پاسخی به همین پارادوکس می­ باشد.

البته وقتی از محتوا صحبت می­کنیم فقط از متن سخن نمی­ گوییم. گرچه متن یک پایه اساسی در محتواست. اما اینفوگرافیک، انیمشین، نقاشی، تصویر، عکس ­نوشته، بازی، اپ، کتاب صوتی، ترانه و…. ابزارهای مناسبی هستند که در بازاریابی محتوایی مورد استفاده قرار داده می­ شوند.

این قانون در دنیای کودکان نیز صادق است. شما هیچ محصولی را به پدر و مادر نخواهید فروخت مگر آن که با عرضه محتوای ناب و فاخر، او را قانع کنید که برای فرزند او بهترین هستید و علاوه بر آن هیچ یک از مشتریان شما، تبلیغات شما را برای مادران و کودکان دیگر تعریف نخواهند کرد. آن چه که از شما بر سر زبان­ ها خواهد افتاد تنها داستان و محتواست.

بازاریابی محتوایی برای کودکان حتی از دنیای بزرگسالان پیچیده ­تر نیز هست. چرا که از یک­سو با کودکی سر و کار داریم که صدا و تصویر برای او جذابترین مدیاها به شمار می ­آیند و از سوی دیگر با پدر و مادری که در عین علاقه به یادگیری، حوصله متن­ های سخت و طولانی را ندارد.

موارد فوق، یک دلیل از چند ده دلیلی بود که باید به دنیای بازاریابی محتوا وارد شوید. دقیقا به همین دلایل  سال‌های سال است که رستوران‌های فست‌فود، تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای و شبکه‌های پخش برنامه‌های کودکان از جمله کانال «دیزنی» با تمرکز بر تولید محتوای کودک ، قلب‌های کودکان و نوجوانان را ربوده‌اند.

images-5

تاثیر تولید محتوای کودک بر محبوبیت برندها

عشق جوانی، نام برنامه ای است که همه ساله از از سوی شرکت آمریکایی اسمارتی پنتس  بر روی کودکان ۶ تا ۱۲ ساله این کشور انجام شده و اندازه‌گیری میزان همبستگی کودکان با نشان‌های تجاری، تحت نظر می‌گیرد.

کیدفینیتی (بچه بستگی) شاخص اندازه‌گیری در این طرح می باشد که به هر نشان تجاری از صفر تا هزار امتیازدهی می‌کند. در سالهای اخیر بیسکویت اورئو (Oreo)، دراژه های شکلاتی ام‌ .اند.ام (M&M) شبکه‌ی اینترنتی تولید و توزیع محتوای تصویری نت‌فلیکس (Netflix) و تبلت‌های آی‌پد (iPad) به عنوان محبوب‌ترین نشان‌های تجاری در میان کودکان معرفی شده اند.

یک پژوهش که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده‌است نشان می‌دهد کودکان از سنین بسیار پایین، حتی از سه سالگی از نشان‌های تجاری به عنوان شاهد و نشان‌دهنده‌ی موفقیت و محبوبیت خود استفاده می‌کنند. ۸۰% کودکان تا سن دوازده سالگی دست کم سی و پنج نشان تجاری را می شناسند. بنابر این اگر شما یک نشان تجاری را در سنین کودکی به دفعات مشاهده کنید، احتمال بسیار زیادی هست که در سنین بزرگ‌سالی آن نشان تجاری را به دیگر نشان‌های رقیب ترجیح بدهید یا دست کم اعتماد بیشتری به آن داشته‌باشید.

دلیل اینکه بسیاری از سازمان‌ها روی تولید محتوای کودک سرمایه‌گذاری می‌کنند برای سود در لحظه نیست بلکه این موضوع است که یک نگاه استراتژیک بلندمدت نسبت به این قضیه دارند. چرا که بازاریابی برای کودکان، تنها به کالاهای مختص کودکان محدود نیست و عرضه­ کنندگان سایر محصولات و خدمات نیز باید به آن توجه کنند. واقعیت آن است که کودک در هشت سالگی، همه مهارتهای مصرف مستقل را به دست می آورد و والدین اجازه مشارکت در نقش مصرف­ کنندگی و نفوذ در تصمیمات خرید را به او می­دهند. این تاثیر جدا از آن است که این کودکان و نوجوانان در آینده، خودشان به یک مشتری بسیار سودآور برای نشان تجاری نیز تبدیل خواهند شد.

فاکتورهای اثرگذار بر درک نشان تجاری از سوی کودک

برای آن که تبلیغات در خصوص یک نشان تجاری، بر روی کودکان اثرگذار باشد موارد زیر باید مورد توجه شرکتها قرار داده شود.

  • کودکان و نوجوانان به آن دسته از نشان‌های تجاری‌ علاقمند می باشد که مناسب سن آنها بوده و به آنها احساس امنیت بدهد و به تبلیغاتی که گروه‌های سنی کوچک‌تر از خودشان یا بزرگ‌سالان را نشانه گرفته‌اند، کمتر علاقه نشان می‌دهند.
  • تایید یک نشان تجاری از سوی والدین، بر اقبال کودکان نسبت به یک نشان تجاری موثر است.
  • موفق‌ترین نشان‌های تجاری در جلب توجه کودکان، شبکه‌های تلویزیونی، غذاها، بازی‌ها و فروشگاه‌هایی هستند که به کودکان نشان می‌دهند می‌توانند با استفاده از آن‌ها در کنار خانواده‌شان باشند و زمان‌شان را درکنار خانواده سپری کنند.
  • هر اندازه که محتوا یا محصول برای استفاده ساده‌تر باشد، باعث می‌شود کودک آسان‌تر با نشان تجاری آن محصول یا محتوا ارتباط برقرار کند.
  • کسب استقلال و تمایز یکی از کلیدی‌ترین رفتارهای سنین بلوغ و نوجوانی است. ارائه‌ی موضوعات، رنگ‌ها، طعم‌ها، شخصیت‌ها و شکل‌های مختلف از یک محصول یا محتوا (که به نوجوانان احساس تمایز و تفاوت بدهد) یکی از اصلی‌ترین راه‌های ترغیب آن‌ها به بازگشت دوباره به نشان تجاری است.
  • کودکان مانند بزرگترها، طرفدار کالاهای جذاب و باکیفیت هستند. با حال بودن محصول، یک فاکتور جدی برای کودکان و نوجوانات است.
  • تبلیغاتی که باعث شود نشان تجاری تبلیغ شده در میان کودکان موضوع گفت‌وگو گردد، به شدت در تربیت مصرف‌کنندگانی که هوادار سرسخت و وفادار نشان تجاری هستند، اثرگذار است.
  • کودکان متوجه ارزش مادی می‌شوند و نشان‌های تجاری‌ای را ترجیح می‌دهند که ارزان و قابل خرید باشند، آن‌ها به چیزهایی علاقه دارند که یا خودشان با پولی که دارند، بتوانند تهیه کنند یا خانواده‌هایشان توانایی خرید آن را داشته ‌باشند.

البته در نهایت آن‌چه که اهمیت دارد، تولید محتوایی است که در ذهن مصرف‌کنندگان کم سن و سال بنشیند.

تخصص ­های مورد نیاز برای تولید محتوای کودک

بازاریابی محتوایی برای کودکان کار ساده و پیش پا افتاده­ای نیست. اگر تصمیم دارید به این حوزه وارد شوید باید نوزده تخصص زیر را بر حسب نوع برنامه خود به کار ببندید.

  • روان­شناس و مشاور کودک و خانواده
  • ارگونومیست و کارشناس فاکتورهای انسانی در محصولات کودکان
  • پزشک
  • استراتژیست و طراح برنامه­ های راهبردی
  • پژوهشگر در حوزه مطالعات بازار و تحلیل­گر رفتار مصرف ­کننده و نماینده خریدی
  • کارشناس بازاریابی عصبی
  • مشاور برنامه­ ریزی بازاریابی محتوا
  • شاعر کودک
  • داستان­پرداز
  • تصویرگر کتاب کودک
  • نویسنده کتاب­های مهارتی بزرگ­سال
  • خبرنگار، ژورنالیست و گزارش­گر
  • گرافیست­
  • متخصص چاپ و نشر
  • انیمیشن­ ساز
  • دولاپر اپلیکیشن
  • طراح سایت
  • متخصص بازی­ سازی
  • کارشناس فضای مجازی و شبکه ­های اجتماعی

خدمات در تولید محتوای کودک و نوجوان

محتوای تولیدی شما به شکل متن، تصویر، عکس و… باید به شکل مناسبی تولید و به دست مشتری برسند. برخی از خدمات قابل ارائه برای تولید محتوای کودک در این بخش مورد اشاره قرار گرفته­ اند.

کتاب کودک

کودکان عاشق داستان هستند و داستان می­ تواند شخصیت­ های ذهنی پر رنگی در ذهن آنها خلق کند. با استفاده از این واقعیت می­توانید با الهام از کاراکترها و مفاهیم مرتبط با کسب و کار خود داستان­­سازی و تصویرگری کرده و کتاب­های چاپ شده را متناسب با برنامه طراحی شده به فروش رسانده یا هدیه بدهید. این داستان­ها می­ توانند به صورت اپلیکیشن و کتاب صوتی نیز عرضه شوند.

شرکت کاله، تجارب موفقی در این خصوص داشته است که می­ تواند مورد توجه قرار داده شود.

images

کتاب­های مهارتی

در محصولات مربوط به کودکان پدر و مادر، نماینده خریدی او محسوب می­ شوند. اگر بتوانید کتاب­های مناسبی آماده کرده و چاپ کنید که مادران مهارت­هایی مرتبط با محصول شما پیدا کرده و اطمینان حاصل کنند که شما مشاوری صادق برای آنها به حساب می­ آیید آنگاه به این باور نیز خواهند رسید که محصول شما هم بهترین انتخاب می­ باشد و علاوه بر حفظ وفاداری و خریدهای بعدی، دیگران را نیز به خرید محصول شما تشویق خواهند کرد.

این محتوا می­تواند به صورت چاپی، کتاب صوتی، اپلیکیشن و یا حتی محتوای عمومی در  سایت شرکت شما عرضه گردد.

کمپین

کمپین، پروژه­ای تبلیغاتی با اهداف، بودجه و زمان مشخص است که بار عمده آن نیز بر دوش محتواست. اجرای این پروژه و توجه به اقداماتی از قبیل طراحی، اجرا و حمایت از رویدادهای مرتبط با محصولات، برگزاری مسابقات محتوایی مختلف جداگانه با محوریت مادران و کودکان، چاپ و انتشار کتاب از محصولات این مسابقات و افزایش پوشش رسانه­ای شما، از اقدامات اصلی در این زمینه خواهد بود.

ترانه و سرود

شعر، ترانه و سرود در ذهن کودک ماندگار است و مادران نیز این مفاهیم را با وی زمزمه می­کنند. شعرهای کودکانه که به ظریف­ترین شکل، تبلیغ کار شما نیز در آن باشد می­توانند نسخه­ های جادویی برای افزایش متشریانتان باشد. یک اقدام حرفه­ای در این خصوص، حتی به بازاریابی ویروسی و انتشار خودکار این شعرها و ترانه­ها نیز خواهد انجامید.

شعر معروف گلرنگ (گل از همه رنگ…) یک نمونه کاملا موفق و به یادماندنی در این خصوص می­باشد.

تولید محتوای کودک

بازی

بازی، بخش زیادی از وقت کودک را به خود اختصاص می­دهد و حتی پدر و مادر نیز با وی همراهی می­کنند. بازی­ها در حال حاضر، بیشتر به شکل نرم ­افزار و اپلیکشین تلفن همراه تولید می­شوند. اما بازی­های فکری فیزیکی نیز جزء این گروه از محصولات به حساب می­آیند. در فرآیند بازی با رویکرد بازاریابی، کودک مستمرا (و نه به شکل تبلیغات خسته ­کننده) المان­ها و سیگنال­هایی در خصوص محصولات شما دریافت کند و حتی برای عبور به مراحل بعدی نیازمند ورود کد سریال محصولات شما باشد.

پوک­مون یک نمونه موفق بازاریابی با استفاده از بازی است در مدل تجاری بازی مزبور، این صاحبان کسب و کار هستند که وجوهی را به شرکت سازنده این بازی پرداخت می­کنند که پوکمون­ها را در اطراف محل کار آنها ایجاد کند.

images-2

نشریه

اگر قصد تعامل مستمر با مشتریان خود را دارید نشریه، بهترین پیشنهاد است. البته مجلاتی کم حجم اما با فاصله زمانی کوتاه خیلی بهتر از مجلات پرحجم اما با فواصل زمانی انتشار طولانی است. تولید مطلب، تصویرپردازی، گزارش­گری، ویراستاری، نمونه ­خوانی، تیترگذاری، گرافیک و صفحه­ بندی اقداماتی هستند که باید به انجام برسانید تا یک مجله حرفه­ای در دست داشته باشید. البته قبل از انتشار باید به این سوالات پاسخ دهید که مخاطب نشریه شما والدین یا کودکان هستند؟ حجم و تیراژ مناسب چقدر است؟ فاصله زمانی مناسب انتشار مجله چقدر است؟ چیست؟ روش توزیع مناسب مجله چیست؟ نشریه در چه اندازه و فرمتی تولید می­شود؟ نشریه به صورت چاپی توزیع می­شود یا الکترونیک؟ روش توزیع نشریه چیست؟ مجله رایگان است یا خریداران باید وجهی پرداخت کنند؟ تبلیغات دیگران هم در نشریه شما درج می­شود یا خیر؟ و از همه مهمتر آن که بخش­های مختلف نشریه کدامند؟