تیم محتوا نویسی آوان اندیشه، با ایجاد متون متنوع و جذاب برای مخاطبان خود، به شیوه تخصصی اقدام به بازاریابی محتوایی و تبلیغات محتوا محور کرده است.

از آنجایی که متون تهیه شده توسط کارشناسان محتوا نویس موسسه، مورد قبول مخاطبان زیادی قرار گرفت و درخواست های فراوانی از سوی دوستان جهت آموزش محتوا نویسی وجود داشت، بر آن شدیم که به رسم سپاسگذاری از همراهی مخاطبان همیشگی ، نکات کلیدی و مهم در امر نویسندگی را بصورت رایگان در اختیار علاقه مندان به محتوا نویسی قرار دهیم تا از آن بهره مند گردند.

با ما همراه باشید

 

بخش ۱: نوشتن جملات و پاراگراف های فوق العاده

محتوا نویسی و نویسندگی 1

۱- از جملات ساده و واضح برای بیان هدفتان استفاده کنید.

نویسندگان خوب از زبان دقیق و واضح استفاده می کنند. آنها جملات را با کلمات اضافی و بخش های پیچ در پیچ و طولانی به تاخیر نمی اندازند. آنها سراغ اصل مطلب می ­روند و هدف خود را در ساده ترین جملات ممکن بیان می کنند. گاهی اوقات بهترین کار این است که جملات طولانی تر را به ۲ یا ۳ جمله ی کوتاه تر تقسیم کنیم.

  • جمله ی اصلی: «فلسفه ی اگزیستنسیالیسم در برابر نزول به برهان های نظری و بلند پایه که بسیاری از فلسفه های اولیه را گرفتار کرده بود مقاومت می کند، و در نتیجه قدرت خود را به دست می آورد.»
  • «اگزیستنسیالیسم قدرتمند شد زیرا، برخلاف اکثر فلسفه های نظری سابق، اساسی و تجربی بود.»
  • جمله ی اصلی: «اگر بمب به وجود نیامده بود، آمریکا شاید هرگز نمی توانست بر جنگ طولانی در اقیانوس آرام غلبه کند.»
  • «خدا می داند بدون بمب آمریکا چه مدت باید جنگ در اقیانوس آرام را ادامه می داد.»
  • جمله ی اصلی: «سرگردان در بیابان متروک، دیو روی یک سنگ شفقی گرد و خاکی نشست و حین نوشیدن از قمقمه تقریباً خالی اش در مورد گذشته اش فکر کرد.»
  • «خسته از سرگردانی بی هدف، دیو روی یک تخته سنگ گرد و خاکی نشست تا استراحت کند. او قمقمه اش را باز کرد، اما تنها چند قطره باقی مانده بود. خسته و تشنه، به یاد گذشته اش افتاد.»

۲- تا حد ممکن دقیق باشید.

انسان ها موجوداتی بصری هستند- ما می ­بینیم هنگامی که می خوانیم و خود را با تصاویر هم جهت می کنیم. برای مخاطب خود به اندازه ی کافی دقت به خرج دهید تا نوشته ی شما را تجسم کند خواه نوشته ی شما داستان، سند یا سخنرانی باشد. از ۱- ۲ تصویر قدرتمند یا ویژگی های احساسی استفاده کنید تا مخاطب را در صحنه، پاراگراف، یا کفشتان نگه دارید.

  • من احساس خستگی کرد. «شانه ها و عضلاتم لرزید، و صرف نظر از اینکه چقدر تلاش کردم تا بیدار بمانم پلک هایم به تدریج بسته شد.»
  • جینا یک زن خوب است. «جینا از آن دسته زنانی است که برایتان یک سینی کوکی (داغ، شیرین و چسبناک، خانگی) می پزد، تنها به این خاطر که شما گفته اید روز سختی داشتید.»
  • برای او، شهر وحشتناک بود. «او نتوانست شهر را تحمل کند- چراغ های بی انتها، سر و صدای ماشین ها و پیاده رو، طوری که مردم هنگامی که به آنها نگاه میکنی سرشان را پایین می اندازند مثل آنکه تو زشت ترین مرد منهتن هستی نه یک غربیه مانند همه.»
  • محتوا نویسی و نویسندگی 3

۳ – ارتباط هایی ایجاد کنید تا به مخاطب در درک ایده های شما کمک کرده باشید.

مقایسه ی دو چیز، با یک استعاره، تشبیه، یا مقایسه ی مستقیم، به مخاطب شما در ایجاد ارتباط و تعمیق در نوشته ی شما کمک می کند. این مقایسه به آنها چیزی می دهد تا در درک فعلی خود نگاه دارند، که در درک نوشته ی شما به آنها کمک می کند. شما حتی می توانید ارتباطاتی با داستان های شخصی خود برقرار کنید، مانند سومین مثال اینجا:

  • «از جهات زیادی او شبیه خود آمریکا بود، بزرگ و قدرتمند، لایه ای از چربی که در شکمش می لرزد، آهسته اما ثابت قدم، هنگام نیاز همیشه در کنار شماست، یک معتقد به فضائل سادگی و صراحت و کار سخت» (چیز هایی که آنها انجام دادند، تیم اُبرین).
  • « مانند آب های رودخانه، ماننده موتور سوار ها در بزرگراه، و مانند قطار های زردی که آهنگ های سانتافه(مرکز نیو مکزیکو) را به خط کرده است، درام، به شکل اتفاقات استثنائی،  هیچوقت در آنجا متوقف نشد» (در خون سرد، ترومن کاپوت).
  • «چند سال قبل، همان زمان که او با جوخه ی آتش روبرو شد، سرهنگ آئورلیانو بوئندیا آن بعد از ظهر سرد را به یاد آورد که پدرش او را به جست و جوی یخ برده بود» (صد سال تنهایی، گابریل گارسیا مارکز).
  • «شعر ها مانند رنگین کمان ها هستند؛ آنها فورا از دست تو می گریزند» (دریای بزرگ، لانگستن هیوز).

محتوا نویسی و نویسندگی4

۴ – از قید ها و «پر کننده ها» کمتر استفاده کنید.

قید ها، فعل ها را اصلاح می کنند، مصیبت بسیاری از نویسندگان بزرگ هستند. آنها حس آواز خواندن به نوشتن می دهند و معنای یک جمله را با کمی اصلاحات بی فایده خراب می کنند. توجه کنید که چگونه، در اکثر موارد، قید ها و کلمات پر کننده (مانند «واقعا» یا «خیلی») چیز زیادی به جمله اضافه نمی کند.

  • «جیمی واقعاً متاسف بود، و به سرعت سمت خانه ی دوستش دوید تا فقط از او عذرخواهی کند.»
  • او با خوشحالی پرسید “چه خبر؟”. او با خستگی جواب داد “خبر جدیدی نیست”. او با ناراحتی گفت “من می خواستم در مورد چیزی حرف بزنم”. او به طور کوتاه و تند پاسخ داد “من وقت ندارم”.

محتوا نویسی و نویسندگی 5

۵- به هر پاراگراف، پیش نما، و فصل مانند موضوع کوچک خودش بپردازید.

پاراگراف های کامل باید هر آنچه نیاز دارند را داشته باشند. آنها یک آغاز، میانه، و انتها دارند. در غیر این صورت، آنها واقعاً در امتداد داستان یا مقاله پیش نخواهند رفت. راهکار دیگر این است، هر پاراگراف و پیش نما باید در جای متفاوتی نسبت به جایی که شروع شده بود پایان یابد.

  • ارنست همینگوی استاد اقتصاد بود. پیدا کردن یک پاراگراف یا پیش نمای اضافه در کتاب ها یا داستان های کوچک او دشوار است. همه چیز معقول است.
  • روزنامه نگاری بزرگ یک راه خوب برای دیدن این است که چگونه قسمت های کوچک داستان را به جلو هل می دهند. روزنامه ی مورد علاقه ی خود را بخوانید، اما بعد از هر پاراگراف مکث کنید–چه چیز آن را به پایان رساند؟
  • هر چند نه به استواری یک پاراگراف، تک گویی های شکسپیر یک کلاس درس برای نمو و قدرت در بازه ی کوتاه است. به تک گویی معروف اول هملت گوش کنید – توجه کنید که چگونه او در آغاز و پایان متفاوت است.

محتوا نویسی و نویسندگی6

۶ -هنگامی که احساس کردید کار درستی است تمامی قوانین بالا را نقض کنید. 

گاهی از اوقات، بهترین راه برای رساندن هدف خود یک جمله ی طولانی و پیچ در پیچ است که چندین معنی را یک جا به همراه دارد. بسته به موقعیت، شما واقعا به قید ها و کلمات پر کننده ی احمقانه ای برای رساندن کامل هدفتان هستید. یک بیان رک و پوست کنده می تواند بهتر از یک مقایسه ی غیر مستقیم باشد. بعضی از مواقع یک پاراگراف برای ایجاد لحن وجود دارد، تا سرعت خواندن را کم کند، یا روی یک توصیف زیبا مکث کند، حتی اگر هیچ چیزی را «تکمیل نکند».

منبع: تیم محتوا نویسی آوان اندیشه

کپی با ذکر منبع بلامانع است.