باور خود را اصلاح کنید

شما نمیتوانید با ابزارهای قدیم، محصول خود را به مشتریان جدید بفروشید. شیوه های فروش تغییر کرده اند. شما ناچارید محتوای رایگان در اختیار مشتریان بالقوه خود قرار دهید تا به مصرف محصول شما علاقمند شوند. اما انتظار هم نداشته باشید هر نفر که مطلب شما را مطالعه می کند بلافاصله سفارش خرید خود را در سایت شما ثبت کند. بازاریابی محتوایی هم یک روش بازاریابی مثل همه روشهای دیگر است. حتی شاید اثرگذاری آن آهسته ­تر باشد. در عوض اثرگذاری ماندگارتر و طولانی­تری دارد. متن شما دست به دست خواهد چرخید و خوانندگان آن با خود خواهند گفت “ووو این همون آدم قابل اطمینانیه که دنبالش میگشتم”

8

 

نشر محتوا را جدی بگیرید

فقط تولید محتوا و نگارش آن کافی نیست. این محتوا باید راه خود را برای رسیدن به دست مخاطب پیدا کند. ابزارهای مختلف در این زمینه مناسب و موثر می باشند. رتبه سایت خود را ارتقاء دهید و مطالب خود را برای سایتهای دیگر نیز ارسال کنید. حتی اگر لازم است به صاحبان سایتها، نشریات و کانالها پول بدهید تا مطالب شما را چاپ و منتشر کنند. اوایل، این کار سخت و دشوار است. اما نگران نباشید؛ محتوای شما به تدریج راه خود را پیدا خواهد کرد.

download (1)

از کم و ساده شروع کنید

خیلی خوب است که متنهای حرفه ای زیادی مربوط به کسب و کارتان داشته باشید که در سایت شما و سایر بخشهای مرتبط فضای مجازی منتشر شده باشند. اما امروز شما هنوز نه یک نویسنده حرفه ای هستید و نه آرشیوی از نوشته های مناسب و مرتبط را در اختیار دارید. با این حال اگر امروز شروع کنید شش ماه یا یک سال دیگر یک نویسنده حرفه ای خواهید بود با انبوهی از مطالب مفید و موثر. ضمنا هر یک روز تاخیر در شروع، باعث خواهد شد یک روز دیرتر به وضعیت مطلوب دست پیدا کنید قدر و قیمت این مسیر نیز به پایان آن خواهد بود نه به امروز که هنوز شروع نکرده اید.

images

ابزارها را بشناسید

تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه ­های اجتماعی و پیام­رسان ابزارهای نوینی هستند که طی سال­های اخیر ظهور کرده و دنیای کسب و کار را دستخوش تغییرات اساسی کرده اند. برای موفقیت در بازاریابی محتوایی باید ابزارهای مختلف را به خوبی بشناسید تا بتوانید از آنها استفاده کنید. هر ابزاری یک فرهنگ مختص خود دارد. اگر این فرهنگ را نشناسید نخواهید توانست استفاده مناسب و موثری از آن ابزار ببرید.

download (2)

تنها به ابزارها تکیه نکنید

ابزار فقط یک ابزار است. مهم استفاده صحیح از ابزار است. یک دور در اینترنت بزنید چقدر سایتهای خوبی که برای ساخت آن هزینه شده است ولی به دلیل کم توجهی، نتیجه خوبی به دنبال نداشته است.کانالهای تلگرام زیادی میتوان مثال زد که مدتهاست پست جدیدی منتشر نکرده اند و یا پستهایی درج کرده اند که هیچ جذابیتی نداشته است. به اشتراک گذاشتن پستهای دیگران کار سختی نیست. مهم آن است که خودمان بتوانیم از این ابزار در راستای اهداف خود استفاده کنیم.

images (2)

سوالهای مشتریان را با دقت پاسخ دهید

چند سال پیش در حال مذاکره با یک شرکت برای خرید خط تولید یک محصول بودم و سوالاتم را برای آنها فرستادم. کارشناس آنها ریز و دقیق به سوالاتم پاسخ داده بود. جوری که از دقتش در پاسخ به سوالات ذوق زده شدم. چند مدت بعد دیدم که آن سوال و جوابها را در بخش سوالات متداول سایت خود هم گذاشته اند. کار خوبی که آنها کرده بودند همین بود که با خوب جواب دادن به سوالات مشتریان، رضایت خاطر آنها را جلب می‏کردند و ضمنا به تدریج بانک اطلاعاتی مناسبی از محتوا برای سایت خود نیز فراهم کرده بودند.

????????????

بازاریابی محتوایی را با تبلیغ اشتباه نگیرید

نوشتن را با تبلیغات اشتباه نگیرید و یک خط در میان تکرار نکنید “آی مردم محصول ما رو بخرید” موقع نوشتن اصلا فراموش کنید شما فروشنده هستید. از دید یک آدم بی طرف بنویسید. اجازه بدهید سخاوت علمی شما، خوانندگان رو به هیجان بیاره. اثر این کار خیلی ماندگارتر است. از سوی دیگر، قطعا شما هیچ وقت آگهی تبلیغاتی یک شرکت را با دوستان خود به اشتراک نخواهید گذاشت. خوانندگان مطالب شما هم حتما همین گونه رفتار خواهند کرد. اما اگر نوشته عالمانه ای ببینند که مساله مشخصی از زندگی آنها را نشانه گرفته باشد حتما مطالعه آن را به دوستان خود نیز توصیه خواهند کرد. بله درست است شاید کارکرد تبلیغی اینطور پیامها ۱% یک آگهی بازرگانی هم نباشد اما اثر ذهنی آن به مراتب بیشتر است. مطالعات بازاریابی عصبی، شواهد روشنی در این خصوص ارائه کرده اند.

download (3)

بازاریابی محتوایی همه داستان نیست

مشتریان، هوشمند شده اند. به همین دلیلی بازارایابی محتوایی بسیار بسیار مهم است اما دقیقا به همین دلیل بازاریابی محتوایی همه ماجرا نیست. شما نمیتوانید محصول ضعیفی برای عرضه داشته باشید و با عرضه محتوای مناسب، انتظار معجزه در فروش را داشته باشید. درست است که اگر بازاریابی محتوایی خوبی داشته باشید از نیاز شما به سایر روش­های تبلیغات تا حد زیادی کاسته خواهد شد اما سایر مباحث بازاریابی و مهمتر از آن داشتن محصول مناسب همچنان اهمیت خود را حفظ خواهند کرد.

نویسنده: دکتر محمد مهدی مهتدی