چند نمونه موفق تولید محتوا در زمینه کودکان

خودت را بکش

3236

تبلیغ شرکت مک کین که به سفارش شرکت مترو ملبورن ساخته شده است یکی از نمونه­های موفق توجه به بازاریابی محتوایی در دنیای کودکان می­باشد. مشکلی که این شرکت با آن روبرو بود، افزایش موارد جرح و گاهی فوت کودکان و نوجوانان بخاطر رفتارهای پرخطر در اطراف مترو بود. در این کارزار تبلیغاتی شرکت مک کین، کمپینی را با نام “Dumb Ways to Die” طراحی کرد. این کمپین دو ویژگی بسیار مهم داشت اول اینکه از ارائه پیام های مستقیم به کودکان پرهیز کرد و دوم اینکه با ارائه یک ویدیوی جذاب در شروع این کمپین، بازاریابی ویروسی را انتخاب کرد. این ویدیو با ارائه کاراکترهای طنز و یک موسیقی شاد آنچنان هیجان انگیز بود که خود مخاطبان شبکه­های اجتماعی شروع به اشتراک گذاری آن کردند و به سرعت توسط افراد زیادی و از جمله مخاطبان اصلی پیام یعنی کودکان نیز مشاهده بود. در ادامه این کمپین نیز شرکت مکین به ارائه سایر مدیاهای مرتبط به آن مثل  بازی برای گجت های مختلف پرداخت. این کمپین مخالفانی نیز داشت. اما در نهایت توانست به بازی اول رایانه­ای در بیست و یک کشور جهان تبدیل شود و ویدئوی آن نیز تنها در آوریل ۲۰۱۴ هفتاد و هفت میلیون بار تماشا شد. مهمتر از همه آن که در کوتاه مدت ۲۱% کاهش سوانح در متروی ملبورن را نیز به دنبال داشت.

کودکان رانندگی می کنند

در ابتدای سال ۲۰۱۶ میلیادی شرکت خودروسازی فورد اعلام کرد که مبلغی در حدود دو میلیون و سیصد هزار پوند برای پژوهش در نحوه‌ برهم‌کنش و تعامل کودکان با نشان‌های تجاری و تبلیغات، سرمایه‌گذاری کرده است. فورد می داند که کودکان، رانندگی نمی کنند. اما با پژوهش در مورد عادت‌ها و ترجیحات نسل آینده‌ی رانندگان خودرو،  خیلی پیش از آنکه این افراد پشت فرمان بنشینند در حال برنامه‌ریزی بلندمدت برای همبستگی مصرف‌کنندگان با نشان تجاری است.

بازی با طعم مک دونالد

333

مك دونالد، نیز از جمله شرکتهایی است که به بازاریابی برای کودکان از طریق تمرکز بر تولید محتوا توجه کرده است. بدیهی است که این برند نیازی به تبلیغات ندارد و این تبلیغات بیشتر برای یادآوری انجام می شوند. البته مک دونالد با این تبلیغ نشان داد که برای جذب کودکان نیز برنامه ریزی ویژه ای کرده است. در این تبلیغ تعدادي كودك، نشان داده می شود با شادي و شور در يك محوطه در حال بازي هستند، و البته لوگو و نام مك دونالد بارها در اين فضاي شاد ديده مي شود. علاوه بر هدف يادآوري، آن چه پيرامون اين تبليغ به چشم مي خورد، هدف گذاري مك دونالد بر روي بخش كودكان از بازار است. به نظر مي رسد كه مك دونالد تلاش كرده است با هدف قرار دادن كودكان، امپراطوري خود در فست فودهاي زنجيره اي را براي سالهاي آينده كه بازيگران اصلي بازار همين كودكان خواهند بود را حفظ كند

گل گل گل، گل از همه رنگ

گلرنگ یکی از برندهای موفق ایرانی است که از دو دهه قبل بر بازار هدف کودکان تمرکز کرده است. این گروه صنعتی از اوایل دهه هفتاد بر این بخش بازار تمرکز کرده است. راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی و ساخت و پخش آگهی بازرگانی «گل‌گل‌گل، گل از همه رنگ» از معروفترین و به یاد ماندنی ترین اقداماتی است که گلرنگ در این زمینه انجام داده است. اکنون بعد از گذشت بیش از بیست سال همان کودکان هنوز مشتری گلرنگ هستند. البته گلرنگ نیز در این مدت بیکار نبوده و متناسب با رشد این کودکان، محصولات جدیدی به آنها عرضه کرده است. هرچند نگارنده معتقد است گلرنگ می توانست بیشتر و بهتر از تصویری سازی موثر خود استفاده ببرد و به عنوان مثال بیشتر مصرف کنندگان گلرنگ در دوران کودکی از این واقعیت بی خبرند که شامپو اوه نیز محصولی از گروه صنعتی گلرنگ می باشد.

بچه ها مواظب پول توجیبی خود باشید

بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد، سامانه ای مخصوص کودکان طراحی کرده اند تا مفاهیم مختلف بانکی، اقتصادی، پس انداز و … را به آنها آموزش بدهند. بخشهای متنوعی از قبیل داستان، عکس، بازی، چیستان، لطیفه، کتاب، نقاشی، آموزش، موسیقی، رنگ‌آمیزی و مسابقه که برای کودکان جالب هستند جزء ابزارها و روشهایی به شمار می آیند که این دو بانک برای فرهنگ سازی و تاثیرگذاری بر کودکان از آن ها استفاده می کنند. البته هر دو سایت هنوز مراحل اولیه خود را می گذرانند و باید به تدریج تکمیل شوند.

مسابقه بی سابقه، بچه ها از هر انگشتشون یک هنر میریزه !

3226

سن ایچ در آغاز فصل مدارس، مسابقه ای با هدف جذب کودکان زیر دوازده سال برگزار کرد. سن‌ایچ این کمپین را برای شروع فصل مدارس در مهر ۹۴ به اجرا درآورد. در این مسابقه از کودکان و نوجوانان خواسته شد که با یک کار خلاق و هنرمندانه وارد مسابقه شوند. موضوع مسابقه آزاد بود و خوانندگی، نوازندگی، بازیگری، گویندگی، نقاشی، کاردستی، فعالیتهای ورزشی و خلاقانه و هر فعالیت دیگر جالب توجهی را شامل می شد.

تحلیل این شرکت آن بود که در این فصل و این سن و سال از نوجوانان و کودکان، در مدارس و زمان‌های بعد از مدرسه (فاصله مدرسه تا منزل) می‌تواند بازار خوبی برای مصرف آبمیوه‌ها باشد. البته به نظر می رسد این یک سهم بازار مقطعی است. اما با این حال هم اصالت و هم مخاطب خود را که قشر جوان و با هیجانند، حفظ می‌کنند. این شرکت، اصولا روی رویکرد هیجان طلبی، جوان بودن و طبیعی بودن تأکید می‌کند و در همین راستا در کمپین مورد اشاره نیز نیز از شیوه مسابقه استفاده کرده است. همچنین این گروه سنی می‌تواند با درگیر شدنش در برند دراین مقطع سال، نقش توصیه‌کننده را در کنار مصرف‌کننده به خوبی ایفا کند.

چراا که نوجوانان با توجه به روحیه‌ای که دارند دوست دارند در رقابت شرکت کرده، کاری انجام داده، داوری شده و جایزه بگیرند و این استراتژی اگر به درستی انجام شود، می‌تواند برند را پرچمدار کرده و وفاداری و اعتماد و اطمینان ایجاد کند.


خاله بازی با چای شاه سوند

5566

چای شاهسوند برای تحقق این رویای کودکانه، چندی پیش چای مختص کودکان را به بازار عرضه کرد که این محصول با بسته‌بندی کودکانه وارد بازار شده و در تلاش است تصویری از خود را در ذهن کودکان ایجاد کند.

این کمپانی اعلام کرده است که فرمولاسیون چای سنتی را برای تطابق با شرایط سنی کودکان تغییر داده است.

جذابیتهای کودکانه نیز در بسته بندی این محصول مورد توجه قرار گرفت. با این حال کارشناسان این استراتژی را چندان موفق ارزیابی نمی کنند. چرا که کودکان به‌صورت کلی مصرف‌کننده عمده چای نیستند و این محصول در حقیقت با نوشیدنی‌های دیگر مانند شیرکاکائو، آبمیوه و… رقابت می‌کند و در بازار نوشیدنی‌های کودک این بسته‌بندی تصویر قوی و پخته‌ای را برای کودکان ایجاد نمی‌کند. از سوی دیگر در تبلیغات کودکان، ایجاد حس مالکیت موضوع مهمی است. اما بسته‌بندی چای کودک شاهسوند آن‌قدر پخته نیست که حس مالکیتی را برای کودک به همراه داشته باشد و باید به این موضوع توجه کرد که برند شاهسوند به‌صورت کلی برندی نبوده که برای کودکان شناخته‌شده باشد و شاید تصویرسازی با شخصیت­های انیمیشنی آشنا برای کودکان می­توانست ارتباط بهتری با کودکان قرار کند.

مامانجون بستنیش خوشمزه تره

3366

گوساله: این دیگه چیه؟ اِ… اِ… اِ… شیر مال خودمه

بستنی فروش: بستنی … بدویین بیان… بستنی خوشمزه میهن دارم

گوساله: ها؟.. هههه ههه ههههه چییی؟ بستنی میهن؟!!!

گاو مادر: کجا رفتی؟ برگرد…

بستنی فروش: ببینم بستنی میخوای؟ هه هه… بیا باباجون…. بیا

گاو مادر: بیا شیرتو بخور … بیا دیگه ! بیییییا

گوساله: نمیخوام. مامان جون بستنیش خوشمزه تره

با همین چند جمله کار تمام شد و این تیزر تبلیغاتی با جملۀ محوری و کلیدیِ «مامان بستنیش خوشمزه تره» در دهه ۷۰ توانست بستنی میهن را به یک عنصر مهم در سبد مصرفی تابستانۀ مردم تبدیل کند. بستنیش خوشمزه تره هنو هم عبارت معروفی است.

کلید واژه ها: مک دونالد، تولید محتوای کودکان, بازاریابی ویروسی , تبلیغ

منبع: گروه تولید محتوای آوان اندیشه